Zdravě s Čaji

15. prosinec 201610:12Autor Earl Grey2

Zdravě s Čaji

Tento článek byl původně připraven pro časopis Dieta, ale snad potěší i vás :)



Zdravě s čaji

 Obvykle jej pijeme k snídani, ale může se stát i výborným pomocníkem při shazování přebytečných kil. Jaké čaje vás povzbudí, které nastartují váš metabolismus a které pročistí organismus? 

Snižují hladinu cholesterolu, napomáhají hubnutí a podporují zdravý chod celého organismu. Pravé čaje z lístků čajovníku, ať už zelené, černé, nebo třeba bílé jsou unikátním zdrojem vitamínů a zdraví prospěšných látek. Může nám pomoci při dietě, ale hubnout nám pomáhá, i když zrovna necvičíme. Čaj obsahuje kofein, známý i jako thein, který má silně povzbuzující účinky. Na rozdíl od kávy čaj napomáhá snižování krevního tlaku a podporuje trávení a zažívání. Díky tomu je vhodný k pití i během fyzicky namáhavých aktivit. 
Čajů jsou už tisíce druhů a i pro opravdové znalce je těžké se v nich orientovat. Proto jsme pro vás připravili výběr z dobrých a dobře dostupných čajů. Stačí si už jen vybrat, který vám nejvíce vyhovuje.

Jak na ně?
Základní dělení čajů jistě znáte, mezi ty nejčastěji používané patří zelené, černé a bílé. Každý z nich se ale hodí pro jinou denní dobu, příležitost i energetický výdej. Zelený čaj
reguluje trávení cukrů, zpomaluje uvolňování cukrů do krve a brání náhlým výkyvům hladiny inzulinu v krvi. „To napomáhá lepšímu spalování tuků, které se díky tomu v těle neukládají," vysvětluje výživová poradkyně Adéla Skoupá, „doporučuji pít zelený čaj společně s hlavními jídly, tedy snídaní, obědem a večeří," dodává.
Zato černé čaje mají silné detoxikační účinky, a díky tomu napomáhají organismu v boji s viry, bakteriemi i parazity ve střevech. Především v trávicím ústrojí vážou a odvádějí škodliviny a také zmírňují záněty ve střevech a žaludku. Obsahují třísloviny, kofein, vitamíny B1 a P, který pečuje o dobrý stav cévních stěn, dále fluor a někdy i silice z citrusu bergamot.
Černé čaje pomohou dát váš trávicí systém do pořádku. Díky tomu dokážete dobře přijímat a zpracovávat užitečné látky. Váš organismus pak nebudete mít tak silné tendence připravovat se na horší časy a zbytečně ukládat tuk. Dávejte si ale pozor na množství vypitého černého čaje i na jeho přípravu. „Pokud nerespektujeme doporučené postupy a čaje příliš dlouho louhujeme, ztratí se zdraví prospěšné látky," varuje Adéla Skoupá. 
Třetím nejznámějším z čajů je bílý. Dříve je pro mimořádnou jemnost, kvalitu a blahodárné účinky pili jen čínští císaři, dnes jsou naštěstí už běžně dostupné. Stejně jako zelené čaje i bílé napomáhají spalování tuků, ale rozhodně to neznamená, že když vypijete hrnec bílého čaje, zhubnete bez námahy. Vaše hubnutí ale bílé čaje rozhodně podpoří. Bílé čaje jsou obvykle kvalitní, a tak při nákupu jen těžko sáhnete vedle.


MATCHA . Lístky čaje Matcha se po sběru a očistě rozemelou na jemný prášek, který se nelouhuje, ale rozmíchá v horké i studené vodě. Díky tomu využijete až 90% jeho účinných látek, a i proto má tento japonský zelený čaj své místo mezi superpotravinami.
Obsahuje velké množství kofeinu, vlákniny, aminokyselin, katechinů, vitamínů E, C a A, a také karoten, železo, vápník, draslík i zinek. Má detoxikační účinky a zrychluje metabolismus. Navíc je díky své unikátní struktuře kombinovatelný s mnoha jinými potravinami – popularitě se těší například v kombinaci s pomerančovým či ananasovým džusem.

GYOKURO. Opomíjený bratr čaje Matcha je ze stejné rostliny, ale je připravený odlišně.  Jeho název odkazuje na fakt, že keř po určitou dobu roste v zastínění. Zatímco matcha se mele na prášek, Gyokuro se po očištění listů zpracovává stejně jako běžné čaje, nechá se oxidovat a svinovat. Přesto si však Gyokuro uchovává velké množství zdraví prospěšných látek a je tedy výbornou variantou, pokud si chcete připravit klasický teplý nálev. Má příjemnou, velmi lehkou květinovou chuť i vůni.

HOJICHA. Má příznivý vliv na zažívání a obsahuje málo kofeinu, proto se výborně hodí jako čaj k večeři. Jeho lehce kávová příchuť pak potěší milovníky kávy, kteří se rozhodli v rámci hubnutí upřednostnit čaj.

OOLONG. Polozelené či žlutozelené čaje jsou na půli cesty mezi černým a zeleným čajem.
Známý jsou například čínské čaje Formosa Cui Yu, nebo Tie Guan Yin. Oolongy chrání a posilují činnost srdce, podporují oběhový, trávicí a imunitní systém a dodávají antioxidanty i vitamíny B2, C a E. Díky svým antioxidačním účinkům napomáhají pročišťování organismu.

DARJEELING. Pokud hledáte klasický černý čaj, který nemá příliš výraznou, silnou chuť, je Darjeeling skvělá volba. To ovšem neznamená, že je slabý, naopak. Kvalitní Darjeeling pěstovaný v podhůří indických Himalájí má velmi příznivé účinky na zažívací trakt. Čaj se doporučuje podávat samostatně, jeho jemnou chuť může jídlo snadno přebít.

EARL GREY. Unikátní kombinace více druhů černých čajů doplněný o bergamotové silice čaji dodávají příjemně citrusovou chuť a vůni, také uklidňují, stimulují chuť k jídlu, pomáhají trávit a zklidňují plicní stavy. 

Sdílet článek YCube: Zdravě s ČajiYCube: Zdravě s ČajiYCube: Zdravě s ČajiYCube: Zdravě s ČajiYCube: Zdravě s ČajiYCube: Zdravě s ČajiYCube: Zdravě s ČajiYCube: Zdravě s ČajiYCube: Zdravě s ČajiYCube: Zdravě s ČajiYCube: Zdravě s ČajiYCube: Zdravě s ČajiYCube: Zdravě s ČajiYCube: Zdravě s ČajiYCube: Zdravě s ČajiYCube: Zdravě s Čaji