Rozhovor s Terkou Čapkovou

12. duben 201809:04Autor Slezáková Berenika

Rozhovor s Terkou Čapkovou

Terka Čapková je dívka, která si jde za svým snem. Když se zrovna nevěnuje studiu, tak trénuje den co den v posilovně, aby se dostala na prkna slávy v Bikini fitness. Ale není to jen o posilovně. Je to o všem s tím spojeným.



 Teri ty děláš Bikiny fitness mohla bys pro ty, kteří vůbec netuší, co to je to trochu přiblížit?

Ano samozřejmě, hodně lidí si pod tímhle pojmem, když někomu řeknu že závodím v bikiny fitness vybaví kulturistika a hodně osvalené ženy. Ale ono tomu tak není, bikiny jsou nejjemnější ženskou kategorií v kulturistice.

 


OD TÉ DOBY JSEM SE ÚPLNĚ ZAMILOVALA DO BIKIN


Jaká myšlenka tě k tomu přivedla?

Pamatuju si to, jako by to bylo včera. Když jsem se před čtyřmi lety rozhodla změnit svůj životní styl, všechny informace, co se týče stravy a cvičení jsem si hledala sama. Jeden večer jsem našla blog velice inspirativní mladé slečny, která si právě procházela svojí první přípravou. Jmenuje se Verča Wisiorková a její blog určitě doporučuji všem zhlédnout, opravdu stojí za to! No, takže jsem narazila na Verčin blog a velmi často přidávala nějaké články ohledně přípravy a co jí, jak cvičí a mě to velice uchvátilo a každý její článek jsem hltala slovo za slovem. Od té doby jsem se úplně zamilovala do bikin. Dívala jsem se na ně na You Tube, a tak se mi v hlavě vytvořil sen, který jsem si na jaře minulého roku splnila a to stát na pódiu v téhle kategorii.

 

Takže tehdy pro tebe nastal ten zlom, že sis řekla ‚,od teď se tomu budu naplno věnovat"?

No sportuji už od malička a na základní škole jsem dělala závodně pět let atletiku. V prváku jsem chodila na různé lekce taiba, pillates atd. a pak teda nastal ten zlom, v březnu 2015 jsem si koupila první permanentku do fitka a od té doby tam chodím tak 4-5x pravidelně cvičit. Snažím se makat furt, ale samozřejmě, že nejvíc jsem na sobě makala v závodní přípravě, kde to bylo potřeba a to bylo od ledna do května minulého roku. To jsem se tam chodila i šestkrát týdně

 


SE ZÁVODĚNÍM JSEM NESKONČILA


Co od toho očekáváš?

Momentálně na tuhle otázku moc nedokážu odpovědět, dřív jsem měla jasnou představu, a to takovou že to chci dotáhnout až na mezinárodní prkna, jako závody v zahraničí, ale vzhledem k tomu že jsem se rozhodla jít na vysokou školu, která je hodně náročná, nechávám tomu otevřené dveře, uvidím, co osud přinese, ale co vím určitě, že se závoděním jsem neskončila.

 

Kdyby s tím někdo chtěl začít a zeptal se tě na nějaké rady, co bys mu doporučila?

Tak určitě si najít někoho, kdo ho tím provede a pomůže s celkovou přípravou. S jídelníčkem, tréninkem, kontrolou formy a hlavně, kdo ho bude umět podpořit, protože je to tady velice důležité. Jako rady bych doporučila zeptat se sami sebe, proč do toho vlastně jdu a co od toho očekávám, pak bych teda začala hledat toho zmíněného trenéra.

 

Jak vypadá taková příprava na závody?

Mám za sebou pouze jednu závodní přípravu, ale i tak jsem s ní byla spokojená. Je hlavně důležité si vybrat správného člověka, který vás tím provede. A to trenéra/rku které naprosto věříte a víte, že už má nějaké zkušenosti. Běžně bikiny chodí do předzávodní diety zhruba dva měsíce před závody, ale u mě to tak nebylo. Věděla jsem, že je potřeba dát ještě hodně tuku dolů a trenér nechtěl, abych držela něco drastického. A taky to bylo v pohodě, ale ke konci jsem už samozřejmě cítila, že je moje tělo úplně vycuclé a unavené. Od ledna, (začátek přípravy) jsme z mého jídelníčku vyřadili veškeré ovoce a čerpala jsem živiny pouze z kvalitních surovin. Měla jsem nastavené poměry maker, což jsou bílkoviny, tuky a sacharidy. A jak šel čas, tak jsme ubírali, anebo měnili, nebudu lhát, někdy byly opravdu těžké dny, kdy jsem měla velký hlad, ale to k tomu prostě patří a přijímala jsem to tak jak to bylo.

 

Jak probíhají samotné závody?

Každý závodník se musí přihlásit pár dní předem na stránkách skfcr, kde se přihlásí a vyplní pár údajů. V den závodů se nejprve každý musí jít potvrdit svojí účast a zaplatit startovné a pak se převleče do plavek a jde se změřit a vybrat si číslo. Jo a každý závodník musí mít registrační průkaz. Po registračce se musí už jenom čekat, než přijde na řadu tvoje kategorie. Na závodech vždycky soutěží muži v kulturistice, physique, bodyfitness a bikiny fitness a ještě každá kategorie je rozdělená podle výšky a u mužů třeba i podle váhy. Já jsem třeba v době čekání, než na mě přišla řada se ještě jednou přetírala závodní barvou a zkoušela si pózing, fotila se s rodiči a jedla, když pak dojde na tebe řada jdeš nejprve do tzv. semifinále a rozhodčí vyberou nejlepších šest, kteří postoupí do finále a potom se rozhoduje už o umístění.

 

Jak to v probíhá na pódiu, co se týče póz?

Hodnotí se celkem čtyři pózy. Přední, z boku z jedné strany a pak z druhé a potom zezadu. Také jsou důležité přechody, které se dělají mezi jednotlivými pózami.

 


SNAŽÍM SE ODJET TRÉNINK ZA 70 MINUIT

 

Teri jak dlouho každý den trénuješ?

 Jak kdy, momentálně si cvičím podle sebe a snažím se odjet trénink za 70 minut, dřív jsem cvičila o hodně dýl, ale zjistila jsem, že tyhle intenzivnější tréninky jsou pro mě lepší. Samozřejmě do toho nepočítám strečink, který dělám vždycky před i po tréninku a kardio, svižná chůze, běh, nebo schody, to mám velice ráda.

 

V jaký čas je podle tebe nejlepší jít cvičit a proč?

To záleží určitě na každém. Není dané, kdy je pro člověka nejlepší jít cvičit, ale mě osobně vyhovuje hned ráno.

 

Kterou partii cvičíš nejraději, a do které se naopak musíš nutit?

V poslední době jsem si hodně oblíbila samotný zadek, dokážu ho teď prociťovat jak nikdy jindy a spolu s hamstringama, to mě fakt tak šíleně baví a naopak moc nemusím biceps/triceps tyhle partie mě moc nebaví, ale naštěstí je necvičím tolik.


Proč je podle tebe lepší chodit do posilovny?

Mají tam více vybavení, a hlavně máš kolem sebe lidi, kteří tě hecují a podporují. Je fajn mít kolem sebe přátelé, kteří mají stejné záliby.

 

Jak si v období, kdy se nepřipravuješ na závody udržuješ formu?

Určitě, nedělám to proto, abych se ukázala na pódiu a potom se vším skončila. I když jsem po závodech přibrala, určitě jsem nepřestala nikdy trénovat. S jídlem to bylo malinko horší, byly doby (před závody) kdy jsem třeba i rok si nedala nic nezdravého, ani jeden kousek cukroví na Vánoce nebo tak, a po závodech se mi všechny chutě vrátily, trošku jsem s tím bojovala, ale snažím se najít v sobě rovnováhu a nevyčítat si jedno nezdravé jídlo.

 

Co nebo kdo tě pořád udržuje tak na motivovanou?

Já sama, protože vím, jak mi cvičení a celkový tenhle styl života změnil hodně život. Cítím se šťastnější a plnější energie, ne jen, že jsem dokázala změnit postavu, ale hlavně v hlavě to mám jinak nastavené a nikdy jsem nebylo spokojenější.



O LETNÍCH PRÁZDNINÁCH JSEM SE NA TRÉNINKY VYLOŽENĚ NUTILA

 

Stalo se ti někdy, že jsi ztratila úplně motivaci?

Určitě, o letních prázdninách jsem se na tréninky vyloženě nutila. Neměla jsem vůbec chuť se jít zničit. Mluvila jsem o tom i s jednou osobou, která je v tomhle sportu na úplném jiném levelu, závodí už mezinárodně a zjistila jsem, že se to stává docela často. Většinou to nastane někdy po závodech, kdy je tělo úplně vycuclé, přetrénované a prostě nic se mu nechce.

 

Máš nějaký svůj „klíč" jak tu ztracenou motivaci znovu najít? Na ztracenou motivaci je potřeba si dát od všeho voraz, necvičila jsem asi týden a potom se mi do toho fitka chtělo jak nikdy. Najednou byly endorfiny zpět a člověk si uvědomí, jak tenhle sport šíleně miluje a jede dál.

 

Myslíš, že jsou sociální sítě při sportu nějak důležité?

Ne, já si osobně myslím, že nejsou, prostě každý si jede za sebe, a tak to bylo, a tak to pořád je.

 

Co je podle tebe nejdůležitější vlastnost, kterou člověk musí mít, když se rozhodne jít za svým snem?

Tak úplně nejdůležitější vlastností považuji cílevědomost, odhodlanost a trpělivost.


Mohla bys nějak popsat jaký je tvůj jídelníček přes den?

Snažím se každý den jíst úplně jinak, ale základy mám furt stejné. Ráno začínám sladkou snídaní, buď kaší nebo nějakým koláčkem z luštěnin. Momentálně mám nejradši koláček z cizrny, k tomu si dávám sójový jogurt nebo hedvábné tofu, ovoce a domácí arašídové máslo nebo jiné oříšky. Na oběd volím nějakou přílohu např.: quinou a k tomu bílkoviny (tofu, tempeh, domácí seitan nebo čočkový burger) a zeleninu. Na svačinu většinou mívám dvě vejce a k tomu rýžové chlebíčky se zeleninu. Před tréninkem mám jen sacharidy s bílkovinami a po tréninku to samé. Většinou dávám 20g rostlinného proteinu a 15g nějakých kukuřičných křupek. Poslední jídlo dne je večeře, kdy si dávám opět přílohu, bílkoviny a zeleninu.

 

Teri maturita se nenávratně blíží, myslíš, že se to odrazí nějak na tvém tréninku, popřípadě plánuješ v té době jít na nějaké závody?

Určitě neodrazí, čím víc se to blíží, tím větší potřebu mám trénovat, protože si na tréninku od všeho odpočinu a soustředím se jen na sebe, pořád cvičím tak 4-5x v týdnu, plus to plavání. Měla jsem v plánu, ale nakonec jsem se rozhodla, že je mnohem důležitější pro mě se teď soustředit na školu a na přijímačky na výšku, takže určitě ne.

 

Když jsi zmínila výšku, chtěla by ses věnovat na sportu i ve studiu?

studovat jako přesně ten sport asi ne. Já jsem si podala přihlášku na vysokou vojenskou, tam je sportu dost, takže plánuju jít tam.

 


VYBRALA BYCH SI ARMÁDU

 

Dokážeš si představit, že by ses přestala věnovat Bikini fitness a šla bys naplno do armády?

Ano i ne, ještě jsem nad tím moc nepřemýšlela, ale kdyby to nastalo, tak bych si vybrala tu armádu.

 

Sdílet článek YCube: Rozhovor s Terkou Čapkovou YCube: Rozhovor s Terkou Čapkovou YCube: Rozhovor s Terkou Čapkovou YCube: Rozhovor s Terkou Čapkovou YCube: Rozhovor s Terkou Čapkovou YCube: Rozhovor s Terkou Čapkovou YCube: Rozhovor s Terkou Čapkovou YCube: Rozhovor s Terkou Čapkovou YCube: Rozhovor s Terkou Čapkovou YCube: Rozhovor s Terkou Čapkovou YCube: Rozhovor s Terkou Čapkovou YCube: Rozhovor s Terkou Čapkovou YCube: Rozhovor s Terkou Čapkovou YCube: Rozhovor s Terkou Čapkovou YCube: Rozhovor s Terkou Čapkovou YCube: Rozhovor s Terkou Čapkovou